topbella

Friday, December 16, 2011

Makanan untuk Kesihatan

Seseorang perlu makan makanan yang menjadi kebiasaan atau asasi kepada penduduk sesebuah negara, seperti makan nasi (roti), daging (ikan, telur), sayur-sayuran dan juga buah-buahan serta air susu. adapun makanan yang bukan menjadi kebiasaan atau tidak kena dengan selera sebaiknya ditinggalkan, kerana akan menjadi lebih baik untuk kesihatan kita.

kita melihat kepada Hadis HR Bukhari : " meriwayatkan bahawa ketika dihidangkan daging biawak yang telah dipanggang, kemudiannya dihadapkan kepada Nabi, maka baginda tidak memakannya ".

contoh yang kita mesti ikuti ialah Nabi Allah, Muhammad Rasulullah, yang selalu menjaga kesihatan. baginda sangat menyukai daging kambing, kerana ia sangat baik untuk kesihatan perut, menimbulkan kekuatan dan kesihatan,  mudah dicerna dalam perut. sekiranya makan daging kambing yang sedikit itu lebih baik dan bermanfaat bagi Nabi daripada makan daging biawak atau lainnya.

Dasar daripada makanan Nabi sebenarnya ada 3 iaitu :
* daging
* madu
* halwa (makanan dari tepung, gula dan minyak samin )
semuanya itu memberi manfaat untuk kesihatan dan juga hati kita.

terdapat juga Hadis Nabi tentang Cuka :
      riwayat Muslim  :     نعم الإدام الخلَ    ( Ni'mal idaamul khallu )
          maksudnya : " sebaik-baik lauk-pauk adalah Cuka
selain itu Rasulullah S.A.W. juga memberi panduan kepada kita beberapa cara dan sikap ketika makan iaitu:
Duduk ketika makan, Nabi menegah kita minum & makan cara berdiri. Nabi juga tidak menyukai makan makanan yang bersamaan seperti Susu dan Daging, Susu dan Minuman Asam, Minuman yg Panas dan Dingin, Susu dan Telur dan juga tidak menyukai makan diwaktu udara yang terlalu panas.

Minum selepas makan adalah penting, kerana tubuh manusia memerlukan air untuk menggantikan kekurangannya yang telah keluar, sama ada melalui buang air kecil, tinja (kotoran) dan wap air keluar dari saluran badan. wallahu a'lam ^_^


fly for HIS Blessing

0 comments:

Post a Comment

My Photo
cik qisya iffah
hamba Allah yang mengharapkan REDHA-NYA didunia dan diakhirat... * segalanya milik MU *
View my complete profile

Algo sobre mi