topbella

Friday, December 16, 2011

Makanan untuk Kesihatan

Seseorang perlu makan makanan yang menjadi kebiasaan atau asasi kepada penduduk sesebuah negara, seperti makan nasi (roti), daging (ikan, telur), sayur-sayuran dan juga buah-buahan serta air susu. adapun makanan yang bukan menjadi kebiasaan atau tidak kena dengan selera sebaiknya ditinggalkan, kerana akan menjadi lebih baik untuk kesihatan kita.

kita melihat kepada Hadis HR Bukhari : " meriwayatkan bahawa ketika dihidangkan daging biawak yang telah dipanggang, kemudiannya dihadapkan kepada Nabi, maka baginda tidak memakannya ".

contoh yang kita mesti ikuti ialah Nabi Allah, Muhammad Rasulullah, yang selalu menjaga kesihatan. baginda sangat menyukai daging kambing, kerana ia sangat baik untuk kesihatan perut, menimbulkan kekuatan dan kesihatan,  mudah dicerna dalam perut. sekiranya makan daging kambing yang sedikit itu lebih baik dan bermanfaat bagi Nabi daripada makan daging biawak atau lainnya.

Dasar daripada makanan Nabi sebenarnya ada 3 iaitu :
* daging
* madu
* halwa (makanan dari tepung, gula dan minyak samin )
semuanya itu memberi manfaat untuk kesihatan dan juga hati kita.

terdapat juga Hadis Nabi tentang Cuka :
      riwayat Muslim  :     نعم الإدام الخلَ    ( Ni'mal idaamul khallu )
          maksudnya : " sebaik-baik lauk-pauk adalah Cuka
selain itu Rasulullah S.A.W. juga memberi panduan kepada kita beberapa cara dan sikap ketika makan iaitu:
Duduk ketika makan, Nabi menegah kita minum & makan cara berdiri. Nabi juga tidak menyukai makan makanan yang bersamaan seperti Susu dan Daging, Susu dan Minuman Asam, Minuman yg Panas dan Dingin, Susu dan Telur dan juga tidak menyukai makan diwaktu udara yang terlalu panas.

Minum selepas makan adalah penting, kerana tubuh manusia memerlukan air untuk menggantikan kekurangannya yang telah keluar, sama ada melalui buang air kecil, tinja (kotoran) dan wap air keluar dari saluran badan. wallahu a'lam ^_^


fly for HIS Blessing

Sunday, December 11, 2011

jadikan al-Quran panduan hidup kita

Dikatakan :-


 ۞ Surah Al-Fatihah dapat memadam kemurkaan Allah SWT.
 ۞ Surah Yasin dapat menghilangkan rasa dahaga atau kehausan pada hari Kiamat.
 ۞ Surah Dukhan dapat membantu kita ketika menghadapi ujian Allah SWT pada hari kiamat.
 ۞ Surah Al-Waqi’ah dapat melindungi kita daripada ditimpa kesusahan atau fakir.
 ۞ Surah Al-Mulk dapat meringankan azab di dalam kubur.
 ۞ Surah Al-Kauthar dapat merelaikan segala perbalahan.
 ۞ Surah Al-Kafirun dapat menghalang kita daripada menjadi kafir ketika menghadapi kematian.
 ۞ Surah Al-Ikhlas dapat melindungi kita daripada menjadi golongan munafiq.
 ۞ Surah Al-Falq dapat menghapuskan perasaan hasad dengki.
 ۞ Surah An-Nas dapat melindungi kita daripada ditimpa penyakit was-was. 

Seterusnya, bagi menangani Syaitan Durjana, dikatakan juga:-


 ۞ Ketika anda membawa AL-QURAN, respon syaitan ialah biasa saja, tengok je...
 ۞ Ketika anda membukanya, syaitan mula curiga.
 ۞ Ketika anda membacanya, syaitan mula gelisah.
 ۞ Ketika anda memahaminya, dia mula kejang.
 ۞ Ketika anda mengamalkan AL-QURAN, dalam kehidupan setiap hari, dia stroke.... Teruskan membaca AL-QURAN dan mengamalkannya agar syaitan terus stroke.
 ۞ Ketika anda ingin menyebarkan pesanan ini, syaitan pun mencegahnya.
 ۞ Syaitan kata, 'JANGAN SEBARKANNYA, KERANA IA TIDAK PENTING LANGSUNG








<3 fly for HIS Blessing <3

Sunday, October 30, 2011

DOA-DOA MUKMIN




1.Doa sebelum belajar  
“Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmah-Mu dan limpahkanlah ke atas kami khazanah-Mu, wahai Allah yang Pemurah lagi Maha Penyayang.” 

2.Doa sedang belajar  
“Ya Allah, bukakanlah pintu hati kami sebagaimana orang yang arif. Kurniakanlah kepada kami kefahaman nabi-nabi dan ilham malaikat yang hampir dengan-Mu, dengan rahmat-Mu wahai Tuhan yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang."

3.
Doa ketika gagal dalam sesuatu 
“Memadailah bagiku Allah sebagai pelindung dan Dialah sebaik-baik penolong dan pembantu.”

4.
Doa susah tidur 
“Wahai Tuhanku, sudah terbenam bintang-bintang dan sudah tidur segala mata. Engkau Tuhan yang hidup dan tetap menguruskan segala urusan dengan sendiri, tidak mengantuk dan tidak tidur. Tenangkanlah malamku dan tidurkanlah mataku.”

5.
Doa mohon rahmat Allah 
"Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri dan jika Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya kami menjadi orang yang rugi". 

6.Doa perlindungan daripada malapetaka 
"Ya Allah, aku berlindung kepadaMu daripada runtuhan, kebinasaan daripada tenggelam, kebakaran dan lanjut usia. Dan aku berlindung kepadaMu daripada godaan syaitan ketika menghadapi maut. Aku berlindung daripada mati kerana disengat binatang kala. Dan aku berlindung kepadaMu daripada sifat rakus yang mengakibatkan menjadi tabiat." 

7.Doa ketika memulakan kerja berat  
"Dengan nama Allah, aku mulai dan aku bertawakal kepada Allah, aku berpegang teguh kepada Allah dan aku berserah segala urusanku kepada Allah, memadailah bagiku Allah sebagai Pembantu dan sebaik-baik yang memberi pertolongan, tiada daya usahaku, dan tiada kekuatan melainkan Allah yang maha Tinggi lagi Maha Agung."

fly for His Blessing

Monday, October 24, 2011

selamat pengantin baru~~~

Assalamualaikum buat semua reader :)

tengok kpd tittle pon semua dah tahu yg kali ni sy nk kongsi pasal apakn.. erm..
tp mesti tertanya-tanya sipakah gerangan empunya badan yg saya maksudkan di sini..
ok,, sebenarnya entry ni sy tuju khas kepada abang sulong (along) dan kakak ipar saya.
yg telah pon slmt diijabkabulkan.. pd 7 & 8/10 baru2 ni. Jauh kami sekeluarga memetik bunga
utk along.. dari pasir mas ----> bentong pahang.. Almaklum, jodoh dah sampai kt sana..
sebelum diijabkabulkan, dgn persepakatan yg telah dibuat bg kedua belah pihak bertunang la dlu sebelum akad.. so.. kami buat tunang dan akad hari yg sama.. slpas zohor tunang dan selepas asar akad nikah.. keesokan harinya majlis nikah penuh adab.. so sweet n sonok..:) barokallahu lakuma..

ni la saat2 pertunangan...tym ni, umi dgn bakal kak ipar.. huhu

hantaran belah laki



hantaran belah perempuan

lepas akad nikah scra sah....<3


majlis kahwin...

SEMOGA ALONG DAN ISTERI BAHAGIA HINGGA KE JANNAH..
AMIN..
BAROKALLAHU LAKUMA ^_*



Tuesday, October 18, 2011

kembali ke UniSZA

sudah lama tak buat entry bru,, ni bru berkesempatan mencoret..
bulan puasa dah berlalu,, Raya puasa dh lama berlalu, ni tunggu nak raya haji pula.. ermm kalau kita menghitung hari, dah xlama dah nk raya ni... xsabar rasa..:p nak makan daging lembu korban.. huhu.. mudah2an Allah panjangkan umur kita.. Amin Ya Robb..

cepatnya masa berlalu.... 4 bulan cuti blaja, sekarang ni dah kembali ke Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA ) kampus Gong Badak  ganu.. pejam celik pejam celik dah sebulan lebih duk cni. rasa bru je abah ummi hantar utk daftar.  kali ni bukan jd senior dah (sbb dlu dip. kt sini), tp dah jd junior balik.. ^_^  sem 1 degree. Sambung blaja ni 3 1/2 plak. Habis nanti dah umur banyak,waaa... tp belum tua lagi.. :) huhu... pe2 pon, xkira umur 2, janji dapat ilmu.. sambil boleh ilmu dunia, Akhirat pun dapat (insyaAllah)..Amin

04/09/11 bermulalah kehidupan baru. Pasir mas -----> UniSZA. datang bersama2 ABAH UMI tersayang.. datang sarat dengan jiwa besar, penuh harapan, membawa amanah yg ditinggalkan oleh kedua ibu bapa ku, dan berbagai perasaan dibenak fikiran ni.. mudah2an dan sama2 kita berdoa semoga sejuta harapan tersebut bertemu dengan kejayaan (AMIN YA ROBB) T_T...

Seminggu sy bersama kawan dan sahabat sahabiah menjalani minggu mesra siswa (MMS). Faham2 la kalau minggu orientasi, masuk dan keluar dewan. Kepala pun dah sarat dengan maklumat penting.. Semuanya nk kena cepat.. kalau tidak kena marah kat saudara dan saudari FC kita. MMS kali ni rasa macam sedikit kelainan. tambah2 lagi bru lepas kebangkitan isu Perhimpunan Bersih. Isu panas gak tu.. apa2 pun yg baik kita ambik dan yg kurang baik kita buat tak tahu je... huhu.. yg penting ambil semua tu sebagai pengajaran.

Sepanjang pengajian kat sini, Alhamdulillah berjalan dgn lancar, dgn daftar kursusnya, gugur dan tambah kursusnya. Syukur ada sahabat2 saling tolong menolong. dpt la settle semua. penat tu xterkira.. maybe lecture pon dah muak tgk muka kami, mn xnya,, sepanjang 2 mggu asyik keluar masuk pejabat fakulti.. femeh kejap. huhu..xkisah lah tu semua, aslkan semua dah settle..Alhamdulillah... Dalam sebulan ni jugak banyak dah asgnment kena buat.. sbb kan terlalu byk, tak tahu nk mula dri mana... ayyoo.. hantar pulak tu lepas raya haji nie semua.. pening2.. harap2 dapat settlekn semua dgn jayanya.. Amin.. jgn lupa doakan sy ye reader2 ^_^.. mekasih.. rasa setakat ni dulu celoteh cik qisya,
akhir kalam Wassalam...c u

logo UniSZA
ILMU DEMI FAEDAH INSAN
Dewan Besar




Saturday, August 6, 2011

Bila Al Quran Mula Bersuara….

Waktu engkau masih kanak-kanak.............
kau laksana kawan sejatiku
Dengan wudu', Aku kau sentuh dalam keadaan suci, Aku kau pegang
Aku,kau junjung dan kau pelajari
Aku engkau baca dengan suara lirih atau pun keras setiap hari
Setelah selesai engkau menciumku mesra

Sekarang engkau telah dewasa..............
Nampaknya kau sudah tak berminat lagi padaku...
Apakah Aku bahan bacaan usang yang tinggal sejarah...?
Menurutmu, mungkin aku bahan bacaan yang tidak menambah pengetahuanmu
Atau, menurutmu aku hanya untuk anak kecil yang belajar mengaji.......
Sekarang, Aku tersimpan rapi sekali, sehingga engkau lupa di mana Aku tersimpan
Aku sudah engkau anggap hanya sebagai pngisi setormu.

Kadang kala Aku dijadikan mas kawin agar engkau dianggap bertaqwa
Atau Aku kau buat penangkal untuk menakuti iblis dan syaitan
Kini Aku lebih banyak tersingkir, dibiarkan dalam kesendirian, kesepian.
Di dalam almari, di dalam laci, aku engkau pendamkan.
Dulu...pagi-pagi...surah-surah yang ada padaku engkau baca beberapa halaman.
Di waktupetang, Aku kau baca beramai-ramai bersama temanmu di surau.....

Sekarang...seawal pagi sambil minum kopi...engkau baca surat khabar dahulu
Waktu lapang engkau membaca buku karangan manusia
Sedangkan Aku yang berisi ayat-ayat yang datang dari Allah Azzawajalla,
Engkau engkau abaikan dan engkau lupakan...

Waktu berangkat kerja pun kadang engkau lupa baca pembuka surah2ku(Bismillah).
Di dalam perjalanan engkau lebih asyik menikmati musik duniawi
Tidak ada kaset yang berisi ayat Allah yang terdapat di dalam keretamu
Sepanjang perjalanan,radiomu selalu tertuju ke stasyen radio kesukaanmu
Mengasyikkan.

Di meja kerjamu tidak ada Aku untuk kau baca sebelum kau mulai kerja
Di Komputermu pun kau putar musik favoritmu
Jarang sekali engkau putar ayat-ayatku.........
E-mail temanmu yang ada ayat-ayatku pun kau abaikan
Engkau terlalu sibuk dengan urusan dunia mu
Benarlah dugaanku bahawa engkau kini sudah benar-benar hampir melupaiku

Bila malam tiba engkau tahan bersekang mata berjam-jam di depan TV.
Menonton siaran telivisyen
Di depan komputer berjam-jam engkau betah duduk
Hanya sekedar membaca berita murahan dan gambar sampah
Waktupun cepat berlalu.........
Aku semakin kusam dalam laci-laci mu
Mengumpul debu atau mungkin dimakan hama

Seingatku, hanya awal Ramadhan engkau membacaku kembali
Itupun hanya beberapa lembar dariku.
Dengan suara dan lafaz yang tidak semerdu dulu
Engkaupun kini terangkak-rangkak ketika membacaku
Atau waktu kematian saudara atau taulan mu

Bila engkau di kubur sendirian menunggu sampai kiamat tiba
Engkau akan diperiksa oleh para malaikat suruhanNya
Apakah TV, radio ,hiburan atau komputer dapat menolong kamu?
Yang pasti ayat-ayat Allah s.w.t yang ada padaku menolong mu
Itu janji Tuhanmu, Allah s.w.t

Sekarang engkau begitu enteng membuang waktumu...
Setiap saat berlalu...
Dan akhirnya.....
kubur yang setia menunggu mu...........
Engkau pasti kembali, kembali kepada Tuhanmu

Jika Aku engkau baca selalu dan engkau hayati...
Di kuburmu nanti....
Aku akan datang sebagai pemuda gagah nan tampan.
Yang akan membantu engkau membela diri
Dalam perjalanan ke alam akhirat.
Dan Akulah "Al-Qur'an",kitab sucimu
Yang senantiasa setia menemani dan melindungimu.

Peganglah Aku kembali.. .. bacalah aku kembali aku setiap hari.
Karena ayat-ayat yang ada padaku adalah ayat-ayat suci.
Yang berasal dari Allah Azzawajalla
Tuhan Yang Maha Pengasih dan Maha Pemurah
Yang disampaikan oleh Jibril melalui Rasulmu
Keluarkanlah segera Aku dari almari, lacimu.......
Letakkan aku selalu di depan meja kerjamu.
Agar engkau senantiasa mengingat Tuhanmu.
Sentuhilah Aku kembali...



Baca dan pelajari lagi Aku....
Setiap datangnya pagi, petang dan malam hari walau secebis ayat
Seperti dulu.... Waktu engkau masih kecil
Di surau kecil kampungmu yang damai
Jangan aku engkau biarkan aku sendiri....
Dalam bisu dan sepi....


cahaya petunjukku 









Friday, July 29, 2011

jom ingat mengingat

Assalamualaikum wrt..


segala puji bagi Allah.. tuhan sekalian alam.. yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.. yg tidak jemu2 memberi kita sebagai ummatNya segala nikmat. Nikmat yg paling berharga dan mesti kita syukuri dan gunakan sebaik2nya ialah nikmat kesihatan. Jom kita fikirkan sejenak, nikmat ini sangatlah bermakna untuk kita. kita renungkan dan melihat dengan mata hati apabila Tuhan mengambil nikmat kesihatan ini, segalanya akan 'cacat'. oleh itu marilah sama2 kita saling ingat mengingat. yg lalai kita cuit kembali supaya kita sentiasa hidup didunia nyata.




ingat 5 perkara sebelum datang 5 perkara

sihat sebelum sakit
muda sebelum tua
kaya sebelum miskin
lapang sebelum sempit
hidup sebelum meningal dunia

masyaAllah.. betapa lalai dan alpanya hambaMU ini.. moga2, kita teringat, diingat, mengingat dengan kehidupan yang semakin maju dan berkembang ini... mudah2an celoteh ringkas sy ni mendapat manfaat bersama. ^_^

p/s: bagi hamba Allah yg telah diuji dgn berbagai cubaan dan ujian dalam hidup...semoga tabah, pasrah dan bersyukurlah.. jgn pandang kebelakang, pandanglah kedepan. sesungguhnya segala ujian dari Allah itu adalah nak menunjukkan sebenarnya Allah amat menyanyangi hambaNya, nak bg pahala lebih dan terjaga dri lalai..insyaAllah... amin.






Monday, July 11, 2011

CINTA MENGIKUT PANDANGAN IMAM AS-SYAFIE


CINTA MENGIKUT PANDANGAN IMAM AS-SYAFIE…..



1) IMAM Al-Syafie banyak memberi pedoman dalam memilih kawan. Beliau juga mengakui sukar mencari sahabat sejati yang mahu berkongsi suka duka bersama.Ketika menilai sahabat sejati pada waktu susah, katanya:

“Kawan yang tidak dapat dimanfaatkan ketika susah lebih mendekati musuh daripada sebagai kawan.Tidak ada yang abadi dan tidak ada kawan yang sejati kecuali yang menolong ketika susah.Sepanjang hidup aku berjuang bersungguh-sungguh mencari sahabat sejati hingga pencarianku melenakanku. Kukunjungi seribu negara, namun tidak satu negara pun yang penduduknya berhati manusia.


2)Imam Al-Syafie turut meminta kita berhati-hati memilih sahabat kerana sahabat yang baik akan membawa ke arah kebaikan dan begitu sebaliknya.Katanya:

“Jika seseorang tidak dapat menjaga nama baiknya kecuali dalam keadaan terpaksa, tinggalkanlah dia dan jangan bersikap belas kasihan kepadanya.Banyak orang lain yang dapat menjadi penggantinya. Berpisah dengannya bererti istirehat.Dalam hati masih ada kesabaran buat kekasih, meskipun memerlukan daya usaha yang keras.“



3)Tidak semua orang yang engkau cintai, mencintaimu dan sikap ramahmu kadangkala dibalas dengan sikap tidak sopan.

“Jika cinta suci tidak datang daripada tabiatnya, tidak ada gunanya cinta yang dibuat-buat.Tidak baik bersahabat dengan pengkhianat kerana dia akan mencampakkan cinta setelah dicintai.Dia akan memungkiri  jalinan cinta yang terbentuk dan akan menampakkan hal yang dulunya menjadi rahsia.”


4)Seseorang itu juga dapat menundukkan musuhnya dengan menunjukkan rasa persahabatan.Imam Al-Syafie dalam hal ini berkata:

“Ketika aku menjadi pemaaf dan tidak mempunyai rasa dengki, hatiku lega, jiwaku bebas daripada bara permusuhan.Ketika musuhku berada di hadapanku, aku sentiasa menghormatinya. Semua itu kulakukan agar aku dapat menjaga diriku daripada kejahatan.Aku nampakkan keramahan, kesopanan dan rasa persahabatanku kepada orang yang kubenci, seperti aku nampakkan hal itu kepada orang yang kucintai.”

                 
“CINTA PADA MANUSIA, MANUSIA AKAN MATI…CINTA PADA HARTA, HARTA AKAN LENYAP ..
CARILAH CINTA ILAHI KERANA ITULAH CINTA YANG ABADI…








Tuesday, July 5, 2011

salam SYAABAN 1432 H

pejam celik-pejam celik, rupanya dah berakhir bulan rejab.. erm.. ahlan wasahlan bulan SYAABAN.. :)
tak lama lagi kita akan menyambut bulan ramadhan.. dan yang paling dinanti-nanti bg umat Islam semestinya bulan syawalkan? tp bagaiman pula khabarnya dengan segala ibadah kita yang kita kerjakan bulan lepas?? pejam mata,, tanyalah hati masing-masing.. sudah tentu jawapannya bermain difikiran.. imbaslah kembali perjalanan hidup seharian kita..mudah-mudahan positif :)


ok,, kita tinggalkan seketika soal bulan lepas tu ye.. entry ni sy nak fokuskan bulan yang penuh barakah..iaitu bulan syaaban.. seperti kita mengetahuinya...Kelebihan yang Allah berikan dalam bulan Syaaban amat bermakna bagi para hamba yang ikhlas. Banyak hadis Rasul S.A.W yang diriwayatkan menceritakan kelebihan bulan ini. Antaranya ialah sabda Rasul S.A.W bermaksud: Bulan Rejab adalah bulan Allah, bulan Syaaban adalah bulanku, dan bulan Ramadhan adalah bulan umatku. 


Syaaban ialah bulan untuk menghapuskan dosa dan Ramadhan ialah bulan menyucikan diri dari dosa. Nabi S.A.W. memberikan simbolik bahawa bulan Syaaban sebagai bulan baginda. Ini diertikan sebagai bulan di mana baginda banyak melakukan amal ibadah. Simbolik ini juga bererti umatnya sepatutnya melakukan banyak amal ibadah sebagaimana yang banyak dilakukan oleh baginda.



 Antara amalan yang amat dilakukan dalam bulan ini ialah puasa, inilah antara amalan yang banyak ganjarannya jika dilakukan dalam bulan ini. Ini bertepatan dengan sabda Rasul S.A.W bermaksud, Barangsiapa berpuasa sehari dalam bulan Syaaban, diharamkan Allah tubuhnya dari api neraka. Dia akan menjadi rakan taulan Nabi Allah Yusuf di dalam syurga. Diberi pahala oleh Allah seperti pahala Nabi Ayub dan Nabi Daud. Jika dia berpuasa sebulan dalam bulan ini, dimudahkan Allah akan saat matinya, dan terlepas dari kegelapan alam kubur, bebas dari hura-hara munkar dan nankir, ditutup Allah akan aibnya, dan diwajibkan syurga ke atasnya.


Dalam sebuah hadith lain, "baginda Rasul S.A.W. bersabda yang bermaksud, Sesungguhnya bagi sesiapa yang berpuasa selama tiga hari pada permulaan Syaaban, tiga hari di pertengahan dan tiga hari di akhir Syaaban, akan mendapat pahala 70 orang nabi, dan seperti orang beribadah 70 tahun dan sekiranya dia mati pada tahun itu, matinya seperti mati syahid". Itulah antara kelebihan berpuasa dalam bulan Syaaban. Di samping itu, berpuasa dalam bulan ini juga adalah sebagai persediaan untuk melakukan ibadah puasa selama sebulan dalam bulan Ramadhan.


 Seterusnya bulan Syaaban ini juga merupakan bulan di mana setiap doa orang-orang beriman akan dimakbulkan Allah. Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abdullah Umar, "Rasul S.A.W bersabda bermaksud, Dalam solat lima waktu yang doanya tidak ditolak ialah semasa malam Jumaat, pada malam 10 Muharram, pada malam pertengahan bulan Syaaban dan pada dua malam raya, iaitu malam hari raya Aidilfitri dan Aidiladha".


* sama-sama kita mengejar SYAABAN *










Wednesday, June 29, 2011

ragam manusia melayan keEGOan...

adakah manusia mempunyai EGO?? 
tipu lah kalau kamu cakap kamu tak EGO... 
tapi EGO tu,, lain org lain egonya.
mungkin untuk menghapuskan keEGOan tu.. kne byk BERSABAR!!

EGO...
kadang-kadang ego tu ada baiknya..
tapi tak kurang juga ada buruknya..
kebanyakannya org mengetahui ego ni adalah sikap negatif seseorg.

ok la, sy bagi contoh EGO yg baik ( positif ),,
tak salah kalau kita EGO, dalam masa yg sama tujuan kita betul. ye la.. seperti ego untuk berjaya dalam hidup, nak memajukan diri, nak tingkatkan diri, nak jadi manusia yang tidak mahu kalah dengan cabaran membuatkan kita lemah.. dalam islam pun tak suka kita lemah! jd, ego tu menjadi benteng untuk kita berjaya... ego yg baik boleh membetulkan masalah atau perkara yg kurang baik..

lain pula kalau kita menyalah gunakan keEGOan kita itu dengan cara yg salah ( negaatif ) 
disebabkan EGO,, hubungan suami isteri, sesama adik bradik, mak dengan ayah, mak ayah dengan anak, kita dengan sesama manusia akan menjadi renggang. saling sakit menyakiti.. kan tak elok 2.. semuanya kita menyalah gunakan ego kita. ikut kata hati mati.. 
EGO,, bila ia membakar, memang tak kira siapa ok. 

kat sini sy kongsi tanda2 EGO.. jom baca dan renung2kan~~~

1) diberi jawatan rasa terhibur

2) tidak dilantik rasa tidak senang

3) cara teguran secara kasar

4) jika dia seorang pengikut, susah nak taat

5) mudah marah dan cepat melenting

6) emosional dan mudah tersinggung

7) sukar menerima teguran

8) tidak senang orang lain memberi pandangan

9) suka memotong cakap orang

10) suka apabila pandangannya sahaja diterima

11) bercakap dengan nada yang tinggi

12) selalu rasa tercabar

* EGO  tu perlu,, tapi kenalah berpada-pada *











Saturday, June 25, 2011

setiap yang bernyawa mesti menemui ajalnya




bila dengar lagu nie.. ermm.. takut sgt nak tempuhi saat2 kematian... erm.. entah bila ajal menemui kita. dengan amalan yg tak seberapa nie.. tepuk lah dada, tanya lah iman kita sendiri,, dimanakah tahap iman kita. adakah aku bersedia untuk semua ni??? YA ALLAH... banyaknya dosaku Ya Allah.... aku takut Ya Allah...
hanya engkau yang maha mengetahuinya! aku memohon pada-MU YA ALLAH.. KAU MATIKANLAH AKU DALAM KEADAAN IMAN.. 


Ya Allah Ya Tuhanku,
sesungguhnya, aku tak layak masuk SYURGAMU,
namun tak pula aku sanggup ke NERAKAMU,
ampunkan dosaku dan terima lah taubatku..
sesungguhnya KAU MAHA PENGAMPUN dosa2 besar..
perliharalah diriku, ibu bapaku, guru2 ku, org yg dekat dgn ku, sahabat2ku dri siksa api nerakaMU YA ALLAH... AMIN... :'(









Tuesday, June 21, 2011

new TEMPLATE

 
fuh... jenuh gak nak ciapkan tmplte ni... puas sy cri templte yg sesuai dgn jiwa..
akhirnya da jumpa... wlaupon cam ase kurang puas ati... tp xpe la... ni je sy mampu buat masa nie..
nti ada masa sy updte lgi... ngee~~ dah la dgn line yg xseberapa.. asyik putus jeeeee.... ermm.. ikutkan hati xmow da teruskan buat tmplte ni.. tp da alang2 buat.. sy gagahkan jugak la.. huhu


erm..lepas buat sume nie.. ada keje lain plak nk buat.. skrg ngah nolong adik buat kerja kusus die..



adik form3.. kne la buat keje kusus geografi.. ermm.. dengan dah lupanya sal geografi nie.. ye la, mana taknya,, da tgl brape tahun dah.. luput dari ingatan.. yang asas2 ni boleh la.. tp yang selebihnye 2.. buat pandai je la... ngee~~ nasib baik ada penolong sy.. sape?? awak?? ermm x la.. tenet la.. apa yang sy tak tahu,, search je la lam tenet nie.. pe susah.. huhu.. pe2 pon mekasih ye blogger2 yang share sy maklumat 2.. arap2 sume tepat dan ok.. ^_^.. aiyyyaa... ble nk ciap keje kusus nie.. lau sy asyik mengadap fb nga blog nie..?? hehe.. k la... tinggal dlu... daa..











Monday, June 20, 2011

selamat hari bapa

sudah lama sy tak update blog ni.. erm... nk buat macam mana bz je manjang..
xsempat nk duk depan laptop ni lame2..huhu.. pe2 pon sy curi masa jugak nak updte
blog ni. xmow la suram je kan.. nanti reader lupa lak kt sy nie... huhu..

tgk tltle ni pon da tau entry ni tuk apekan...? erm.. dari dy kita datang, tp hakikatnye sume dri ALLAH..
sy pon nak ucap selamat hari bapa la kpda abah tersayang..

ABAH....kadang-kadang, abah tak tunjuk pun kasih sayang kpd kami adik bradik.. tp kami tahu,, abah sgt sayangkan kami..! byk mengorbankan segalanya untuk kami.. membesarkan kami dengan sebaiknya.. menjaga kami bila kami susah dan senang.. menenangkan kami bila kami resah.. berada dipangkuan kami bila kami kesunyian.. memberi nasihat yang sangat berguna kpd kami bila kami tak tentu hala.. melayan kerenah kami yang sangat nakal.. mengerah keringat membesarkan kami..

abah.. kami sgt bahagia disamping mu abah!! abahlah inspirasi hidup kami...walaupun kami dirotan ketika dulu.. dimarah.. tapi tu semua mengajar kami erti kehidupan.. menjadikan kami insan yang berguna.. yang bergelar manusia abah...... 

TERIMA KASIH ABAH...
AKU SANGAT BERTUAH MENJADI ANAK ABAH
KAMI SAYANG ABAH SANGAT-SANGAT ^_^



abahku: HJ IBRAHIM ABD MAJID <3 <3 <3











Friday, June 3, 2011

salam REJAB ^_^

sedar tak sedar dah pun masuk bulan REJAB 1432h.. 
cepat je masa berlalu.. umo pun da mula meningkat..
tapi macam mana pula dengan amalan kita??? tepok dada tanya la iman kita.. mudah2an kita sentiasa bersama naungan Illahi.. Amin..


Sabda nabi S.A.W : “Sesungguhnya bulan Rejab itu bulan Allah, bulan Syaaban itu bulanku dan bulan Ramadhan bulan umatku.” 


Rejab.. maksudnya ialah  ta’azim ( kebesaran, keagungan dan kemuliaan ).Bulan Rejab juga adalah salah satu bulan yang sangat dimuliakan dalam Islam. Pintu rahmat daripada Allah terbuka luas bagi hamba-hambaNya yang inginkan kesejahteraan jiwa dan ketenangan fikiran.


banyak kelebihan bulan ini.. antaranya ialah :


  1. malam awal Rejab mustajab Doanya
  2. puasa sehari pada bulan Rejab mendapat pahala syurga yang tertinggi (Firdaus).
  3. Puasa 2 hari dilipatgandakan pahalanya
  4. puasa 3 hari mendapat dijadikan parit yang panjang yang menghalang dia ke neraka (panjangnya setahun perjalanan)
  5. puasa 4 hari diafiatkan daripada bala dan daripada penyakit yang besar-besar dan daripada fitnah dajal di hari kiamat
  6. puasa 5 hari aman dari azab kubur
  7. puasa 6 hari keluar dari kubur bercahaya mukanya
  8. puasa 7 hari ditutup daripadanya 7 pintu neraka
  9. puasa 8 hari dibuka baginya 8 pintu syurga
  10. puasa 9 hari keluar dari kuburnya lalu menyeru ‘Lailahaillallah' tidak ditolak dia dari memasuki syurga
  11. puasa 10 hari, Allah jadikan baginya hamparan perhentian di Titian Sirotulmustaqim pada tiap-tiap satu batu.
  12. Puasa 16 hari pada bulan Rejab akan dapat melihat wajah Allah di dalam syurga dan orang yang pertama menziarahi Allah di dalam syurga.



    “Kembalilah kepada Tuhan kamu dengan memohon keampunan dari dosa-dosa kamu dan 

    hindarkanlah perbuatan maksiat dalam bulan mulia iaitu bulan Rejab.












Monday, May 30, 2011

kamu yang ku sayang

malam begini
teringat pula saya kepada 'kamu'
kalau nak hitungkan, byk dah pengorbanan dan kasih sayang yg 'kamu' curahkan padaku..
memang tak terbalas jasa 'kamu' pada diri ni...
hanya doa dapat ku berikan pada 'kamu' yang sangat sy sayang..

 DOA UNTUK ABAH UMMI KU 

YA ALLAH,
rendahkanlah suaraku bg mereka
perendahkanlah ucapanku di depan mereka
lunakkanlah walakku terhadap mereka
dan lembutkanlah hatiku untuk mereka..

YA RAHMAN,
berikanlah mereka balasan yg sebaik-baiknya
atas didikan mereka padaku dan pahala yg besar 
atas kesayangan yg mereka limpahkan padaku 
periharakanlah mereka sebagaimana mereka memeliharaku..

YA RAHIM,
apa saja gangguan yg telah mereka rasakan atau
kesusahan yg mereka deritakan kerana ku
jadikanlah itu semua susutnya dosa2 mereka dan
tambahnya pahala kebaikan mereka dgn perkenanMU YA ALLAH
hanya Engkau yg berhak membalas kejahatan dan kebaikan 
berlipat ganda..

YA AZIZ
bila magfirahMU telah mencapai mereka sebelum ku
izinkanlah mereka memberi syafaat untukku
tetapi jika sebaliknya maka izinkanlah aku memberi syafaat kepada mereka
sehingga kami semua berkumpul bersama dgn santunanMU
ditempat kediaman yg dinaungi kemuliaanMU,
ampunanMU, serta rahmatMU..
sesungguhnya Engkaulah yg memiliki Kurnia Maha Agung
serta anugerah yg tak berakhir dan Engkaulah yg Maha Pengasih
diantara semua pengasih...

Amin YA RABBAL ALAMIN


p/s marilah kita kenangkan dosa kita kpd kedua org tua kita.
siapa tahu hidup kita dirundung nestapa kerana kederhakaan kita.
krn kita telah menghisap darahnya, tenaganya, air matanya, keringatnya..

istighfarlah..... istighfarlah wahai anak...

Barangsiapa yg matanya pernah sinis melihat orang
tuanya. atau kata2nya sering mengguris hati mereka atau
yg jarang mempedulikan dan mendoanya,
percayalah bhw anak yg DERHAKA 
SIKSANYA DIDAHULUKAN DIDUNIA INI












My Photo
cik qisya iffah
hamba Allah yang mengharapkan REDHA-NYA didunia dan diakhirat... * segalanya milik MU *
View my complete profile

Algo sobre mi